CKA Forums
Login 
canadian forums
bottom
 
 
Canadian Forums

Author Topic Options
Offline
CKA Elite
CKA Elite
User avatar
Profile
Posts: 4661
PostPosted: Fri Feb 15, 2008 10:14 am
 


Pauline Marois has captured media attention by speaking about the desirability for Quebecers to speak both French and English. She should know that the task of politicians is to expand the set of choices for individuals, not to influence those choices.

Individual choices are more numerous when people are not impeded by taboos to develop their intelligence. If Marois was speaking along this line of thought, it would be important to know why she was not able to be more explicit and systematic.


Offline
Forum Addict
Forum Addict
 Montreal Canadiens
User avatar
Profile
Posts: 873
PostPosted: Fri Feb 15, 2008 4:42 pm
 


I have been strongly critical of Marois since she took over PQ leadership, but her proposal about bilingualism really pleases me. I'm glad to see a PQ politician finally resist the influence of the stupid extremist PQ factions like the SPQ-Libre and propose an idea that will -obviously- benefit the province regardless of criticism from within. (On second thought, it happened before, but never to such an extent - at least, from what I've seen)

Her proposal to make the teaching of geography and history in English only counting from 5th grade was silly and simply not the way to go about, but she quickly abandoned that idea so I don't hold it against her.


Offline
CKA Elite
CKA Elite
User avatar
Profile
Posts: 4661
PostPosted: Fri Feb 15, 2008 6:14 pm
 


fire_i fire_i:
I have been strongly critical of Marois since she took over PQ leadership, but her proposal about bilingualism really pleases me. I'm glad to see a PQ politician finally resist the influence of the stupid extremist PQ factions like the SPQ-Libre and propose an idea that will -obviously- benefit the province regardless of criticism from within. (On second thought, it happened before, but never to such an extent - at least, from what I've seen)


- We should ask more of a would-be prime minister to simply resist extremism, she should destroy it.

- We should ask more of an idea than to benefit a province, it should benefit individuals.


Offline
CKA Super Elite
CKA Super Elite
 Montreal Canadiens
User avatar
Profile
Posts: 7580
PostPosted: Fri Feb 15, 2008 6:37 pm
 


This is a step in the right direction. The PQ diehard separatists are of course up in arms... so be it. this reaction will keep them from gaining seats. The fact of the matter is you have to be able to speak english in this world. A prudent parent would want their child to have both languages in this counrty. either english or french canada. My mother was french and my grand-parents did not encourage her to learn english, but she did so on her own. good thing because she married a brit. I agree with the protection and preservation of french in Quebec and all of Canada. I dont agree with some of the tactics of the so called language police. these types of measures cause unrest and racial tension. I hope that in the next provincial election the PQ lose more ground. Quebec is moving forward and in the right direction. the economy and jobs and the quality of life for Quebecers is more important.. issues like health care as well.


Offline
CKA Elite
CKA Elite
User avatar
Profile
Posts: 4661
PostPosted: Fri Feb 15, 2008 6:43 pm
 


kenmore kenmore:
This is a step in the right direction. The PQ diehard separatists are of course up in arms... so be it. this reaction will keep them from gaining seats. The fact of the matter is you have to be able to speak english in this world. A prudent parent would want their child to have both languages in this counrty. either english or french canada.


The fact and the matter is that an intelligent individual is able to decide for himself if English is important to his projects and an intelligent individual will be able to learn it fast.


Offline
Forum Elite
Forum Elite
User avatar
Profile
Posts: 1905
PostPosted: Fri Feb 15, 2008 7:24 pm
 


Just to sum up her intention:

She just want the English course in Québec public school to be more efficient. That's it.

She explain her position in a letter to the PQ militant in a emai. Here it is

$1:
Bilinguisme : mise au point


Bonjour,

Avant que des propos plus excessifs ou plus incohérents soient encore dits ou écrits, j'aimerais remettre les pendules à l'heure en ce qui concerne mes propos sur l'apprentissage intensif de l'anglais. Car loin de moi l'idée de faire du Québec un État bilingue!

Il faut faire la différence entre le bilinguisme d'une personne et celui d'une société et de ses institutions. Je suis et serai toujours farouchement pour que l'on vive et travaille en français au Québec.

J'assiste à une levée de boucliers de personnes qui confondent les chances égales aux luttes que nous avons dû mener, et que nous devons continuer de mener, pour protéger notre existence comme francophones au coeur de l'Amérique. Il y a confusion des genres.

Le Québec doit renforcer les critères d'application de la Loi 101, intensifier la protection de notre langue, garantir sa visibilité, s'assurer d'un meilleur apprentissage du français tant pour ceux qui arrivent ici que pour nos propres enfants. C'est un projet de loi qui va exactement dans ce sens que j'ai déposé à l'Assemblée nationale. Car là est notre premier défi. Et notre vraie lutte!

En fait, qu'ai-je dit en parlant de l'apprentissage intensif de l'anglais? Deux choses.

D'abord, et on semble l'oublier, que nos enfants parlent, écrivent et lisent leur langue maternelle avec plus de rigueur.

Comment? En faisant en sorte que de la première à la quatrième année, ce soit le français qu'ils apprennent, et le français seulement, pour que, avant de savoir les mots d'une autre langue, ils soient capables d'écrire, de lire, d'épeler la leur.

Voilà ce que j'ai d'abord dit.

J'ai aussi dit que, dans l'époque où nous vivons, dans la réalité dans laquelle nous plonge la mondialisation, je souhaitais que le monde s'ouvre à tous les enfants du Québec et qu'il n'y ait pas de limites à leurs aspirations. La méconnaissance d'une langue est souvent une barrière importante. C'est pourquoi j'ai proposé qu'à compter de la cinquième ou la sixième année, tous les enfants aient la possibilité d'apprendre de manière intensive l'anglais. Pas seulement une certaine élite, pas seulement ceux qui vivent dans les milieux urbains, tous les enfants du Québec. Parce qu'aujourd'hui, nous sommes à un clic de souris du monde et que nous devons inscrire la réussite de nos enfants et celle de notre société dans cette réalité. Et je ne propose pas de modèle uniforme.

Actuellement, dans de nombreuses écoles à travers le Québec, de telles initiatives existent et souvent depuis longtemps. La plupart du temps d'ailleurs à la demande des parents. Comment cela se passe-t-il?

Très souvent, dans certains cas, dès la quatrième année, les enfants étudient toutes les matières de leur programme scolaire au cours du premier semestre. Au deuxième semestre, ils se livrent uniquement à des activités d'apprentissage en anglais.

Dans d'autres cas, l'apprentissage des matières du programme scolaire se fait le matin et l'anglais intensif l'après-midi. L'exemple des cours d'histoire était-il un bon exemple? Pas du tout! J'en conviens. Il est vrai que, pour que les matières essentielles soient bien assimilées, elles doivent être bien comprises.

Mais sur le fond des choses, la réalité reste la même.

Au Lac-Saint-Jean, à la commission scolaire du même nom, le programme d'anglais intensif existe depuis 13 ans. Aujourd'hui, 17 des 21 écoles primaires y participent. Dans la majorité des écoles, le programme est ouvert en sixième année. Quelques écoles le donnent en cinquième année. La région du Lac-Saint-Jean est-elle devenue bilingue?

Est-ce que l'on peut réussir en ne parlant que français ? Bien sûr! Mais est-ce qu'on ajoute aux chances de nos enfants en leur offrant d'apprendre correctement une deuxième et une troisième langue? Certainement! Et c'est ce que je veux pour les enfants du Québec, pour qu'ils puissent aller aussi loin que leurs rêves les porteront.


Pauline Marois

Chef du Parti Québécois



Offline
CKA Elite
CKA Elite
User avatar
Profile
Posts: 4661
PostPosted: Fri Feb 15, 2008 7:35 pm
 


Elvis Elvis:
Just to sum up her intention:

She just want the English course in Québec public school to be more efficient. That's it.


The whole idea of public school is to allow each individual to have an equal chance to realize his/her conception of the good life. The efficiency of courses should be measured in relation to this objective alone.


Offline
CKA Super Elite
CKA Super Elite
 Montreal Canadiens
User avatar
Profile
Posts: 7580
PostPosted: Fri Feb 15, 2008 8:27 pm
 


English is not taught in all schools in Quebec..if it is its minimal. I have relatives who have kids that dont know any english.. they sing songs but dont know the meaning..


Offline
CKA Super Elite
CKA Super Elite
 Montreal Canadiens
User avatar
Profile
Posts: 7580
PostPosted: Fri Feb 15, 2008 8:29 pm
 


J'ai aussi dit que, dans l'époque où nous vivons, dans la réalité dans laquelle nous plonge la mondialisation, je souhaitais que le monde s'ouvre à tous les enfants du Québec et qu'il n'y ait pas de limites à leurs aspirations. La méconnaissance d'une langue est souvent une barrière importante. C'est pourquoi j'ai proposé qu'à compter de la cinquième ou la sixième année, tous les enfants aient la possibilité d'apprendre de manière intensive l'anglais. Pas seulement une certaine élite, pas seulement ceux qui vivent dans les milieux urbains, tous les enfants du Québec. Parce qu'aujourd'hui, nous sommes à un clic de souris du monde et que nous devons inscrire la réussite de nos enfants et celle de notre société dans cette réalité. Et je ne propose pas de modèle uniforme.


Offline
Forum Elite
Forum Elite
User avatar
Profile
Posts: 1905
PostPosted: Sat Feb 16, 2008 8:24 am
 


Kennmore Wrote

$1:
I hope that in the next provincial election the PQ lose more ground.


Voici un extrait du sondage CROP du 17 au 27 janvier 2008

chez les francophones, le Parti Québécois est clairement en avance à 41%, suivi de loin par l’ADQ à 26% et du PLQ, bon dernier à 23%.

Ça mon amis ça s'apelle être en térritoire majoritaire Péquiste mon amis! :twisted: Le PQ va reprendre toute la couronne Nord de montréal + Le centre du Québec + quelques compté dans la région de Québec + Les régions. L'ADQ aura peut être une dizaine de compté et le parti Libéral va même perdre dans Sherbrooke!!!


Offline
Forum Addict
Forum Addict


GROUP_AVATAR
User avatar
Profile
Posts: 929
PostPosted: Sat Feb 16, 2008 8:30 am
 


Elvis Elvis:
Kennmore Wrote

$1:
I hope that in the next provincial election the PQ lose more ground.


Voici un extrait du sondage CROP du 17 au 27 janvier 2008

chez les francophones, le Parti Québécois est clairement en avance à 41%, suivi de loin par l’ADQ à 26% et du PLQ, bon dernier à 23%.

Ça mon amis ça s'apelle être en térritoire majoritaire Péquiste mon amis! :twisted: Le PQ va reprendre toute la couronne Nord de montréal + Le centre du Québec + quelques compté dans la région de Québec + Les régions. L'ADQ aura peut être une dizaine de compté et le parti Libéral va même perdre dans Sherbrooke!!!


Avant le 26 mars dernier, André Boisclair et le PQ était aussi en avance, mais on sait tous ce qui s'est passé après.


Offline
Forum Elite
Forum Elite
User avatar
Profile
Posts: 1905
PostPosted: Sat Feb 16, 2008 8:36 am
 


N'ahh L'ADQ et Le PQ était au coude à coude pour l'électorat Francophone à cet époque et le tout ce jouait dans la marge d'érreur. Maintenant on parle d'une avance de 15%, Ouf méchante marge d'érreur ça! 8)


Offline
CKA Elite
CKA Elite
User avatar
Profile
Posts: 4661
PostPosted: Sat Feb 16, 2008 9:44 am
 


Marois Marois:
J'ai aussi dit que, dans l'époque où nous vivons, dans la réalité dans laquelle nous plonge la mondialisation, je souhaitais que le monde s'ouvre à tous les enfants du Québec et qu'il n'y ait pas de limites à leurs aspirations. La méconnaissance d'une langue est souvent une barrière importante.


Don't give your vote to someone who thinks you only have to bow before globalization.

Also, not knowing something is not a road block for someone intelligent and curious.


Offline
Forum Addict
Forum Addict
 Montreal Canadiens
User avatar
Profile
Posts: 873
PostPosted: Sat Feb 16, 2008 1:30 pm
 


Benoit, if it's isolationism you're promoting, vote ADQ, not PQ. ;)

kenmore kenmore:
English is not taught in all schools in Quebec..if it is its minimal. I have relatives who have kids that dont know any english.. they sing songs but dont know the meaning..


Untrue. English is a mandatory subject - you have to pass English class if you want to continue moving on in the system. It is taught in each and every school since it's mandatory, just like French, math, geography, history and so on.

I know absolutely no one who doesn't at least have a basic knowledge of English (*at least* enough to be able to understand a simple reading), but I'll agree that too often, people just have a superficial knowledge of the language. In fact I question how in the world people can remain so poor at English after having between 2 and ~6 hours of English class every week, every year, from grade 4 to grade 11 (and since recently, from grade *one* to grade 11) : either I underestimate the difficulty some people can have at learning a language, either there are way more unbearably lazy people than I once thought, either there's a problem with the English program that's elsewhere than in the time spent teaching it.


Offline
CKA Elite
CKA Elite
User avatar
Profile
Posts: 4661
PostPosted: Sat Feb 16, 2008 1:43 pm
 


fire_i fire_i:
Benoit, if it's isolationism you're promoting, vote ADQ, not PQ.


It is not.


Post new topic  Reply to topic  [ 70 posts ]  1  2  3  4  5  Next



Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest



cron
 
     
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © Canadaka.net. Powered by © phpBB.